Szkolenie i treningi Szachowe programy komputerowe Książki szachowe w j. polskim
Puchary i medale szachowe Książki szachowe importowane Szachy i zegary turniejowe
Szachy popularne i warcaby Strona główna E-mail

Zamawiam: "Metody przygotowania debiutowego" Dworecki, Jusupow 2006 r. 301 str. Wyd. RM


Sposoby płatności (za 1 sztukę):

Zapłata przy odbiorze przesyłki (poczta - dostawa 1 dzień) - opłata za wysyłkę 17 zł, tylko miejscowości na tej liście, pozostałe miejscowości - dostawa 2 dni
Wcześniejsza wpłata na konto, po otrzymaniu potwierdzenia (poczta - dostawa do 3 dni) - opłata za wysyłkę 10 zł
Wcześniejsza wpłata na konto, po otrzymaniu potwierdzenia (poczta - dostawa 1 dzień) - opłata za wysyłkę 13 zł

Przy zamówieniu większej ilości produktów opłata za wysyłkę będzie korzystniejsza, ponieważ zostanie obliczona według łącznej wagi produktów.

Aby złożyć zamówienie można zadzwonić na nr tel. 514/655-885 podając: imię, nazwisko, adres i telefon kontaktowy oraz zamówienie i wybór sposobu płatności.

Można też wysłać e-maila na adres: szachy@gambit.sosnowiec.pl podając: imię, nazwisko, adres i telefon kontaktowy oraz zamówienie i wybór sposobu płatności.

Jeżeli w ciągu 24 godzin nie otrzymacie Państwo e-maila z potwierdzeniem zamówienia, prosimy o kontakt telefoniczny.


Mark Dworecki

PRZEDMOWA

Inicjując jakieś poważne przedsięwzięcie, zawsze staramy się, aby było ono jak najdokładniej zaplanowane i jeżeli projekt okazuje się dobry, to wszystko przebiega pomyślnie.

Razem z arcymistrzem Jusupowem dokładnie przedyskutowaliśmy cel i zasady pracy szkoły dla utalentowanych młodych szachistów, którą zamierzaliśmy organizować. Teraz z zadowoleniem mogę zauważyć, że nasze podstawowe założenia wytrzymały próbę czasu. Świadczą o tym sukcesy słuchaczy naszej szkoły. Wielu z nich już stało się silnymi szachistami, zwycięzcami i medalistami mistrzostw kraju juniorów, mistrzostw Europy i świata.

Nasze podstawowe założenia były oparte na wcześniej sprawdzonych własnych doświadczeniach. Dokładnie zdawaliśmy sobie sprawę z tego, że nie powinniśmy zajmować się przekazywaniem słuchaczom specjalistycznych szachowych wiadomości - przez dwie dziesięciodniowe sesje w roku nie można wiele pokazać, przy czym nie jest to takie istotne przy nauce szachów. Dużo ważniejsze jest: a) poznanie ogólnych idei i możliwości prowadzenia walki - mają one uniwersalne znaczenie; b) odkrycie racjonalnych sposobów pracy nad szachami, przyswojenie ogólnych idei, jak również zdobywanie konkretnych informacji; c) analizowanie braków w grze słuchaczy i pomoc w ich usunięciu. Innym uzasadnionym założeniem było przeprowadzanie tematycznych sesji. Każde nasze spotkanie było poświecone jakiejś jednej ukierunkowanej pracy nad szachami. Skoncentrowanie się na jednym temacie - lekcje, praktyczne zajęcia, uzupełniające materiały, w które zaopatrywaliśmy uczniów - dawały silny impuls dla doskonalenia w danej szachowej dziedzinie.

Chcieliśmy pomóc każdemu szachiście, który chce grać silniej i który gotów jest do poważnej pracy nad swoim szachowym rozwojem. Jednak ilość słuchaczy naszej szkoły była ograniczona. Dlatego od początku zamierzaliśmy przygotować podręczniki szkoleniowe zawierające lekcje wygłoszone na sesjach i najbardziej interesujące artykuły na ten temat.

Pierwsza taka książka ("Szkoła przyszłych mistrzów"), bazująca na pierwszej sesji naszej szkoły, wyszła w 1991 roku. Przeanalizowano w niej najogólniejsze problemy szachowego treningu - znalezienie i usunięcie słabości w grze, technika analizy swoich i obcych partii i wyszukanie w nich korzystnych informacji, rola klasycznego dorobku itd.

Teraz macie w ręku drugą książkę. Ona jest poświęcona debiutowi. Cóż nowego możemy czytelnikowi zaproponować? O tym trzeba podyskutować bardziej dokładnie.

Na pewno, monografie szachowe analizujące jakiś konkretny wariant lub cały system, mają swoją dobrą stronę. W rzeczywistości są to poradniki. Do nich czasami zagląda się, ale przyswojenie teorii debiutów tylko przy ich pomocy jest bardzo trudne. Zawierają zbyt wiele informacji, które w znacznym stopniu są niepotrzebne, a mało jest w nich ogólnych idei, które są charakterystyczne dla analizowanych wariantów. Właśnie dlatego debiutowe monografie szybko starzeją się.

Dla szachowych amatorów, którzy chcą szybko grać jakiś debiut, napisano odpowiednie książki analizujące tylko minimum niezbędnych wariantów. Te książki rzeczywiście są bardzo przydatne. Jednak osiągnięcie prawdziwego mistrzostwa w rozgrywaniu debiutów jest niemożliwe, jeżeli będziemy bazować tylko na gotowych receptach. Konieczne jest opanowanie debiutów w całości, przemyślenie typowych problemów, które wystąpiły w partiach innych szachistów, samodzielne przeanalizowanie interesujących nas debiutowych systemów.

Nasza książka pomoże Wam w takiej pracy. Przeznaczona jest dla szachistów (przede wszystkim - młodych, którzy chcą poważnie pogłębić swoje rozumienie szachów w całości, a szczególnie w debiucie, oraz nauczyć się samodzielnej pracy nad debiutem.

Pierwsza część książki mówi o tym, z jakimi problemami spotykamy się przy rozgrywaniu debiutu i co trzeba zrobić aby je pomyślnie rozwiązać bezpośrednio przy szachownicy. Składa się w większości z lekcji pretendentów do tytułu mistrza świata A. Jusupowa i S. Dołmatowa (Siergiej Dołmatow aktywnie współpracował z naszą szkołą). Według mnie, szczególnie interesujące jest prześledzenie toku myślenia wybitnych arcymistrzów szczerze mówiących o tym, czym się zajmują w czasie partii, jak znajdują najlepsze ruchy i dlaczego czasami robią błędy.

Aby nauczyć się podejmowania właściwych decyzji nie wystarczy nauczenie się tylko "teorii". Potrzebny jest jeszcze praktyczny trening. W każdej sesji szkoły obowiązkowo organizowaliśmy różnorodne zawody, konkursy, itp. Jedno z takich treningowych zajęć opisywane jest w pierwszej części książki. Druga część poświęcona jest tworzeniu debiutowego repertuaru, przygotowaniu do partii lub na konkretnego przeciwnika. Ten temat kontynuowany jest w trzeciej części - w niej omówiona jest samodzielna analiza debiutowych pozycji i technologia znajdowania nowinek. W czwartej części badany jest związek debiutu z innymi częściami szachowej partii i pokazane są skutki działania szachowych idei. Podkreślona jest w niej główna myśl, która przewija się przez całą książkę - droga do Waszych sukcesów wiedzie nie przez mechaniczne zapamiętywanie informacji, a poprzez przyswojenie idei, które są bogactwem szachów, poprzez wzrost szachowej kultury.

Poza tym, chociaż to nie było naszym podstawowym zadaniem, czytelnik znajdzie wiele konkretnych, korzystnych dla siebie informacji - debiutowe nowinki (niektóre z nich jeszcze nie zastosowano w praktyce), rekomendacje dotyczące rozgrywania najróżnorodniejszych pozycji, przegląd wielu debiutowych systemów (obrony królewsko-indyjskiej, wariantu zamkniętego partii hiszpańskiej, przyjętego gambitu hetmańskiego i innych).

Na koniec, zgodnie z tradycją, umieściliśmy fragmenty twórczości słuchaczy naszej szkoły, przeanalizowane przez arcymistrza Jusupowa. Są to przykłady prawdziwej debiutowej walki na dosyć wysokim poziomie i pouczających debiutowych błędów. W swoich komentarzach do tych partii Jusupow zwraca uwagę na te ogólne problemy rozgrywania debiutu, o których mówił na lekcji rozpoczynającej książkę. Rzeczywiście, podczas przerabiania jego lekcji, można przechodzić do ostatniego rozdziału i rozpatrywać go równolegle. Książka jest pracą zbiorową. Oprócz autora tej przedmowy, arcymistrzów Jusupowa i Dołmatowa, zawiera ona prace arcymistrza J. Razuwajewa, oraz mistrzów B. Złotnika, A. Kosikowa i W. Wulfsona. Jestem im wszystkim niezmiernie wdzięczny. Mama nadzieję, że porównanie poglądów różnych specjalistów na ten sam problem okaże się interesujące dla czytelników i nada książce pewną polifoniczność.

Jeśli nasza praca zmusi czytelnika do zastanowienia się nad niełatwym, ale pasjonującym problemem debiutowego przygotowania, podpowie mu nowe idee, to autorzy będą uważali, że wypełnili swoje zadanie.

Opis wydawcy.

Wszelkie prawa zastrzeżone © 2003-2014 Agencja Szachowa "Gambit"